Tettek születtek, de a légiutasoknak ébernek kell maradniuk.


A magyar légi irányítás, valamint a Wizz Air is lépéseket tett a késések és járattörlések elkerülése érdekében.

Miközben a nemzetközi turizmus a nyári hónapokban rekordszintet érhet el Európában, a légi közlekedésben jelentős fennakadásokkal kell számolni a munkaerőhiány miatt. A szakszervezetek és uniós tisztviselők is arra figyelmeztetnek, hogy a személyzethiány következtében késések, járattörlések és a légi forgalmi hálózat összeomlása várható. A problémák Magyarországot, Ausztriát, Németországot, valamint népszerű üdülőhelyeket is érinthetnek.

Fontos, hogy mindenki tisztában legyen a légitársaságokkal kapcsolatos jogaival, különösen késések vagy járattörlések esetén. Az Európai Unió hivatalos weboldalán, a Your Europe platformon, részletes és könnyen érthető információkat találhatunk az uniós utazók jogairól. Ezen kívül, egy ingyenesen letölthető mobilalkalmazás is a rendelkezésünkre áll, amely megkönnyíti a jogainkhoz való hozzáférést.

Miközben már tavaly nyáron is arra figyelmeztettek a szakemberek, hogy az utasoknak fel kell készülni a várható problémákra, aki pedig úgy érzi, hogy nem akarja vállalni a meglévő kockázatokat, szeptember előtt ne induljon útnak, a jelek szerint a 2025-ös nyár minden eddiginél nagyobb kihívásokat tartogat a magyar légi közlekedés számára.

A HungaroControl előrejelzései szerint a hazai átrepülő forgalom 8-12 százalékkal, míg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér terhelése akár 15 százalékkal is nőhet az előző évhez képest - írta meg az Egek ura blog. A légforgalmi irányítást végző állami vállalat adatai szerint a repülőtér forgalma 2022 óta folyamatosan emelkedik. Idén a januárban mozgott annyi gép a légtérben, mint hat éve a nyári csúcsszezon tipikus hónapjában.

A tavaly nyári zűrzavar elkerülése érdekében az utóbbi hónapok során jelentősen megnövelték a légi irányítók számát. Az érintett hatóságok tájékoztatása szerint kilenc új irányító szerzett szakszolgálati engedélyt, és tizenhárom szakember érkezett külföldről, hogy csatlakozzon a csapathoz. Ráadásul néhány korábban távozott irányítót is sikerült visszacsábítani. A vezetők is aktívan részt vesznek a forgalmi irányításban, ha a helyzet megkívánja. A reggeli műszakok megerősítése mellett pedig egy önkéntes készenléti rendszert is bevezettek a legnagyobb terhelés idejére.

A járatkésések csökkentése érdekében a HungaroControl a légtérhasználatot is úgy alakította át, hogy több átrepülő járatot tudjon egyidejűleg kezelni. Emellett technológiai újításokat vezettek be, és a légi forgalmi irányítóteremben dedikált meteorológus dolgozik a legforgalmasabb órákban.

Nem csupán a légi irányítás, hanem a legnagyobb budapesti légitársaság, a Wizz Air is lépéseket tett a tömeges késések és járattörlések elkerülése érdekében. Az alábbi intézkedéseket vezették be:

- Óvatosan optimistán tekintünk a közelgő szezonra - nyilatkozta Bokor Péter, a Késettagépem.hu munkatársa, aki több mint egy évtizede foglalkozik légiutas-kárigények érvényesítésével. A késések és járattörlések hátterében leginkább a repülőgép személyzetének és a légi forgalom kapacitásának szűkössége állt, ezért a HungaroControl és a Wizz Air által bejelentett intézkedések valóban pozitívan befolyásolhatják a helyzetet. Hozzátette: már régóta esedékes volt, hogy a légitársaságok lépjenek az ügy érdekében.

Ahogy említette, egyesek számára talán szokatlan lesz, hogy a nyaralójárat reggel hat helyett már fél hatkor indul el. Ugyanakkor a legtöbb utas számára ez a változás nagyobb biztonságot nyújt, hiszen így a reggeli csúcsforgalom eloszlása is kedvezőbbé válik.

Kiváló lehetőség, ha azok a nyaralóhelyek kerülnek előtérbe, ahová ritkábban indítanak járatokat. Ezeket a járatokat általában hetente csak egy-két alkalommal üzemeltetik, mint például Görögország vagy Spanyolország irányába. Éppen ezért, ha egy ilyen járat törlésére kerül sor, az utasok számára sokkal nagyobb kellemetlenséget jelent, hiszen a korlátozott lehetőségek miatt nehezebb alternatívát találniuk.

Bokor Péter megjegyezte, hogy a Wizz Air ezentúl még nagyobb figyelmet fordít a nyaralók kényelmére. Ez teljesen érthető, hiszen a jegyek ára emelkedett, és a légitársaság szeretné megőrizni utasai bizalmát és hűségét.

Bár hazai fogyasztói szervezetek követelték, nincs előrelépés a személyes ügyfélszolgálatban, és a szakember szerint nem is lesz. Úgy véli ugyanakkor: a személyes ügyfélszolgálat sem segít, ha az ott lévők széttárják a karjukat, hogy nem tudnak segíteni. Nem is lenne rá szükség, ha jól működnének a telefonos ügyfélszolgálatok.

Jelenleg nem minden légitársaság kínál anyanyelvi ügyfélszolgálatot az utasai számára; például a Lufthansa és a Ryanair esetében hiábavaló lenne magyarul érdeklődni. Az angol nyelvtudás tehát nagyobb biztonságot nyújt, de a fordítóprogramok segítségével csetelni már magyar nyelven is lehetséges.

A szakértő véleménye alapján a légitársaságok ügyfélszolgálati rendszerei nem mutatnak lényegi fejlődést az elmúlt évhez képest.

- Az ügyfelek méltányos bánásmódja nem mindig garantált, és a segítségnyújtás sem mindig a legoptimálisabb. Emellett a pénzügyi tranzakciók is gyakran bonyolultak. Ezért elengedhetetlen, hogy az utazók éberek legyenek, és folyamatosan informálódjanak saját érdekeik védelme érdekében - emelte ki Bokor Péter, aki különösen az alábbi szempontokra hívta fel a figyelmet.

Related posts