Átlátható: A HÉV fejlesztése valószínűleg nem valósul meg, Vitézy véleménye szerint lett volna elegendő forrás hozzá. | szmo.hu


Az oknyomozó portál legfrissebb riportja arra a megállapításra jutott, hogy a HÉV-vonalak megújulása még mindig bizonytalan, és kérdéses, hogy valaha új járművek érkeznek-e. Érdekes módon, a MÁV új irodaházának költségvetése elegendő lett volna több vonal korszerűsítésére is.

Az elmúlt két-három évtized során a Budapest elővárosi közlekedésében kulcsfontosságú HÉV-vonalak fejlesztései a "majdtól" a "soháig" terjedtek. Az Átlátszó részletes riportjában kiemeli, hogy ezek a fejlesztések nemcsak a főváros, hanem a kormány által is elismert és szükséges lépések voltak. Érdekes, hogy van olyan vonal is, ahol már két évtizede sürgetik a szerelvények cseréjét, ám eddig semmilyen előrelépés nem történt, és a helyzet továbbra is változatlan maradt.

Az ügy kapcsán nemrég az a fejlemény született, hogy a Lázár János minisztériuma és a főváros közötti egyeztetés során több, régóta tolódó HÉV-fejlesztést hátrébb soroltak vagy egyenesen levettek a napirendről, holott eddig a kormány, a főváros vezetése és a kormánypárti vezetésű kerületek is egyetértettek abban, hogy meg kellene lépni őket.

Június 7-én egy olyan emlékeztető került a főváros szakbizottsága elé, amely lényegében törölte ezt az elemet a tervezett beruházások közül. Azt írták, az "M2 metró - H8-H9 vonalak összekötése: IKOP listán szerepel, a fejlesztés indokolt. Cél: az utazási idő csökkentése és az átszállások kényelmesebbé tétele, azonban a projekt megvalósításának anyagi kerete véges. A hibrid jellegű működtetés - a bekerülési és üzemeltetési költségek miatt - elvetésre került, a mainál kedvezőbb átszállási kapcsolat kerül kialakításra."

"Rendkívül elkeserítő tapasztalni, hallani és olvasni az emlékeztetőben, hogy a HÉV-ek fejlesztése terén a magyar kormány elvesztette ambícióját. Ezt világosan kifejtették, leírták, és gyakorlatilag csak a meglévő infrastruktúra felújítására összpontosítanak. Az időpontok is kérdésesek, hiszen eddig még csak nem indult el egyetlen beruházás sem ebben a ciklusban" - fogalmazott a politikus.

Az összekötések hiányosságai mellett az elmúlt hét év során a szerelvények cseréjében sem tapasztalható érdemi előrelépés – figyelmeztet az Átlátszó. Megjegyzik, hogy ez a helyzet annak ellenére áll fenn, hogy a "kohószökevények" műszaki állapota nap mint nap kockáztatja a biztonságos üzemelést. Ráadásul, ha ma megszületne egy megállapodás a szerelvények cseréjére, az sem lenne gyors és zökkenőmentes, hiszen a szerződéskötést követően további 3-4 évbe telne, mire a új járművek megérkeznek. Vitézy Dávid véleménye szerint a szükséges források rendelkezésre állnának, hiszen a csepeli, ráckevei és a szentendrei HÉV összes szerelvényének cseréje kevesebbe kerülne, mint a MÁV új irodaházának megépítése.

Related posts