Taylor Swift hivatalosan is a korunk legnagyobb showgirljévé avanzsált, de vajon milyen vizuális és zenei stílust csempész majd az új Swift-éra? Az új időszak várhatóan egyedülálló színpadi megjelenésekkel és innovatív esztétikai elemekkel teli lesz, amel

A divat világa mindig is vonzódott a showgirlök varázsához, és Taylor Swift is pontosan tisztában van ezzel. Legújabb albuma, amely a The Life of a Showgirl címet viseli, október 3-án debütál, így éppen itt az idő, hogy stylistját inspiráló életművekkel lássa el. Összegyűjtöttük azokat a műveket, amelyek segítségével igazán különleges stílust alkothatnak számára.
Taylor Swift tizenkettedik albuma, a *The Life of a Showgirl*, október 3-án érkezik, hogy felforgassa a popkultúra világát. Az énekesnő szerint az új album bepillantást enged a színfalak mögötti valóságba. A megjelenéshez kapcsolódó artworkok és borítók alapján egy erőteljesen vizuális élmény vár ránk, amelynek középpontjában a ruhák állnak. A showgirlök már évszázadok óta a szórakoztatóipar meghatározó alakjai, de most nem a múltjukat idézzük fel, hanem azokat az ikonikus tervezőket és művészeket, akiknek hatása érezhető lesz az új Swift-album klipekben és a lehetséges turnén is.
A kifejezés gyökerei 1750 környékére nyúlnak vissza, amikor pejoratív értelemben használták azokra a nőkre, akik magamutogatón öltözködtek és viselkedtek. Maria Edgeworth 1841-es "Patronage" című regényében is találkozhatunk ezzel a szóhasználattal. A 20. század elején a "showgirl" kifejezés már két, teljesen eltérő jelentéssel bírt. Először is, azokra a díszes tollruhás nőkre utalt, akik a látványos revü- és kabaréelőadásokban játszottak, és az volt a feladatuk, hogy elbűvöljék a közönséget. Másodsorban pedig a legnagyobb sztároktól kezdve az egyszerű táncosokig minden női előadóművészre vonatkozott, aki színházi produkciókban lépett színpadra.
Florenz Ziegfeld amerikai impresario - előadóművészek fellépéseit, szerződtetését szervező ügynök, vállalkozó - szeretője, Anna Held lengyel-francia énekesnő révén honosította meg Amerikában a szórakoztató, divatcentrikus és gyakran komikus előadásokat. 1907-ben New Yorkban megrendezte a Follies revüt a párizsi Folies-Bergère mintájára. A félmeztelenséget, pompát és komédiát ötvöző műsor sikere abban rejlett, hogy nemcsak a gyönyörű nők, hanem a rajtuk díszelgő gyönyörű ruhák is reflektorfénybe kerültek.
1889-ben Joseph Oller és Charles Zidler megalapította saját kabaréklubját, amely hamarosan a párizsi éjszakai élet középpontjává vált. Itt a kánkán, burlesque és különféle revüműsorok varázsolták el a közönséget, köztük a híres festőt, Henri de Toulouse-Lautrecet is. Ez a hely nem csupán a szórakozás színtere volt, hanem kulturális örökségével és ikonikus jelentőségével a 2001-es Moulin Rouge! című musicalnek is gazdag inspirációt nyújtott. Swift és stylist csapata számára rengeteg autentikus (pop)kulturális utalás rejlik ebben a legendás kabaré világában.
A 20. századi Amerika egyik legismertebb némafilmes színésznője nem csupán a vásznon ragyogott, hanem a táncparketten is kiemelkedő virtuozitással hódított. Showgirlként elbűvölte a közönséget, így nem meglepő, hogy a róla készült fényképekből meríteni egyenesen magától értetődő lenne.
Paul Verhoeven 1995-ös kultikus filmjének címe már önmagában is sokatmondó.
A modern showgirlök legnagyobbjait, köztük Chert öltöztető Bob Mackie-re nagy hatással volt a brazil énekesnő és hollywoodi színésznő. Nemcsak a színeket, hanem a hajdíszként funkcionáló gyümölcsöket is "propagálta", és a platformos cipők úttörője volt.
A rock'n roll világának ikonikus alakjaként tisztelt énekesnő volt az első fekete nő, aki megjelent a Rolling Stone magazin címlapján. Turner karrierjének egyik jellegzetes eleme a koncertek alatt végrehajtott látványos ruhacsere, amely mindig lenyűgözte a közönséget.
A francia táncosnő és performanszművész, aki vitathatatlanul a leghíresebb showgirl-nek számított, az 1920-as években hódította meg Franciaországot. Nem meglepő tehát, hogy a kor egyik legnagyobb divattervezője, Pierre Balmain múzsája lett. Később olyan neves divattervezők inspirációjává vált, mint Jean Paul Gaultier, Christian Louboutin, Patrick Kelly és Marc Jacobs. Így Swift számos kortárs darabból válogathat, amelyek a divat történetének gazdag szövetébe illeszkednek.
A francia balett-táncos Yves Saint Laurent egyik legnagyobb múzsája volt és végigkísérte a tervező karrierjét. A csillogós, flitteres bodyk, a hosszú kesztyűk, a burjánzó tollas díszek és rövid pixie-szerű frizurája váltak védjegyeivé, utóbbi pedig több ezer nőt inspirált arra, hogy megváljon hosszú hajától.
A Studio 54 fénykorának ikonikus alakja 1972-ben tűnt fel a köztudatban a Cabaret című filmmel, amely azóta is emlékezetes pillanatokat idéz. A színésznő drámai sminkje, amely a szemeire helyezi a hangsúlyt, és a szív formájú arcot utánzó bob frizurája egyedülálló stílusjegyekké váltak, amelyek örökre beírták nevét a divattörténelem nagykönyvébe.
Ha Taylornak figyelemfelkeltő, drámai tollas fejdíszre van szüksége, érdemes lenne felkeresnie egy brit-amerikai divattervezőt, aki mesterien ért a különleges kiegészítők létrehozásához.
Cher ragyogó, áttetsző, hasat villantó és testhez simuló kezeslábasai, valamint a The Sonny & Cher Comedy Hour során viselt szettjei mind Bob Mackie kreatív keze által születtek. Az énekesnő és a tehetséges stylist, divattervező közötti együttműködés nemcsak lenyűgöző ruhákhoz vezetett, hanem egy életen át tartó barátság és művész-múzsa kapcsolat is kialakult, amely a divat és a zene határvonalán szőtte tovább történetüket.
Ki más testesítené meg jobban a showgirl-archetípust, ha nem a 70-80-as évek szupersztárja? Csillogó, extravagáns stílusa egyet jelentett a disco világával, melynek legnagyobb ikonja volt.
Taylor Swift persze nem találta fel a spanyolviaszt, Kylie Minogue-ot már 2005-ben megihlették Párizs és Las Vegas előadónői.