Újabb szigorítás a NAV-tól: júliustól több számla elutasítására számíthatunk a hatóság részéről.

2025. július 1-jétől jelentős szigorítások lépnek életbe a NAV online adatszolgáltatási rendszerében. Azok a problémák, amelyek eddig csupán figyelmeztetéseket generáltak, ezentúl hibának minősülnek. Ennek következtében a hibás számlákat az adóhatóság automatikusan visszautasítja. A Niveus szakértői szerint minden vállalkozás számára létfontosságú, hogy alaposan átvizsgálja a számlázási folyamatait, különösen azok esetében, akik automatizált adatküldést alkalmaznak.
Az adóhatóság júliusi reformjai radikálisan átalakíthatják a vállalkozások mindennapi működését. A NAV 21 figyelmeztető kódot ("WARNING") hibának ("ERROR") minősít, ami azt jelenti, hogy ezek a hibák a jövőben érvénytelenítik a számlaadat-szolgáltatást. A leggyakoribb problémák közé tartozik az áfakódok helytelen megadása, a vevők adószámainak hibái, valamint a módosító számlák nem megfelelő hivatkozásai. Érdemes megjegyezni, hogy már egy kisebb vállalkozás is könnyedén generálhat havonta több tucatnyi ilyen hibát.
"Az érintett cégek túlnyomó többsége még csak nem is sejti, hogy a háttérben automatikusan hibás adatszolgáltatás zajlik. Július után azonban elkerülhetetlen, hogy foglalkozzanak ezzel a problémával, hiszen a következmények már nem csupán figyelmeztetések lesznek, hanem valódi hibák, amelyek miatt a NAV nem fogadja el a számlaadat-szolgáltatást. Ez akár áfabevallási eltérésekhez és adóhatósági ellenőrzésekhez is vezethet" - figyelmeztetett Antretter Erzsébet, a Niveus adótanácsadási üzletágának vezetője.
Automatizált hiba miatt ellenőrzés
A NAV rendszeréből visszautasított számlák nem lesznek láthatók a vevő M-lapján, ami komoly nehézségeket okozhat a bevallások összehangolása során. Emellett 2025-től az adóhatóság bevezet egy új típusú adategyeztetési eljárást, amely célja az online számlaadatok és az áfabevallások közötti eltérések automatikus kiszűrése.
"Sok cég még mindig abban a hitben él, hogy a számlázóprogram automatikus NAV-kapcsolata garancia a hibamentes működésre. A valóság ezzel szemben az, hogy egy hibás adószám, egy rosszul kiválasztott áfakód vagy egy elfelejtett hivatkozás könnyen meghiúsíthatja az egész adatszolgáltatást" - tette hozzá a Niveus szakértője.
Milyen lépéseket tehetnek a vállalatok a jelen helyzetben?
A Niveus szakértői hangsúlyozzák, hogy az elsődleges lépés a jelenlegi folyamatok alapos auditálása: fontos megvizsgálni, milyen információk kerülnek a számlázóból a NAV-hoz, milyen szabályok mentén zajlik az automatikus adatküldés, és van-e emberi ellenőrzés ezen a ponton. Továbbá, új típusú szoftveres validációk, tesztelési eljárások és oktatási programok bevezetését is javasolják, különösen olyan helyzetekben, ahol több vállalat, telephely vagy rendszer érintett egyidejűleg.
Időzített adókockázat
A NAV júliusi módosítása csupán a kezdetet jelenti: a hivatal többször is hangsúlyozta, hogy az online számlaadat-szolgáltatás fogja képezni az új ellenőrzési keretrendszert, amelyben a mesterséges intelligencia szerepe egyre jelentősebbé válik. Ennek következtében az automatizálás önmagában nem elegendő – a digitális megfeleléshez elengedhetetlen a folyamatos monitorozás és a szakértői támogatás is – figyelmeztetnek a Niveus szakértői.