A közös magyar-német színházi miniévad, a SHOWCASE, óriási sikerrel zárult, számos izgalmas előadással és felejthetetlen pillanatokkal gazdagítva a résztvevő közönséget.


Hétfő este a Csiky Gergely Állami Magyar Színházban Szabó Kristóf rendezésében került sor a Danaos című előadásra, amelyet egy izgalmas beszélgetés követett. Ezzel a programmal zárult le a temesvári Állami Német Színház és a Csiky Gergely Állami Magyar Színház közös miniévada, amely a 2025. január 31. és február 3. között zajlott SHOWCASE néven ismert eseménysorozat részeként valósult meg.

Az öt nap során a közönség a két színház hét figyelemre méltó előadását élvezhette, amely a rendezvénysorozat sikerességét tükrözi. A német és magyar nyelvű produkciókat nemcsak a helyi nézők, hanem több mint harminc kritikus és színházi szakember is megtekintette, akik Európa távoli sarkaiból, például Fehéroroszországból és Portugáliából érkeztek. Az előadásokat követő közönségtalálkozók és beszélgetések gazdag lehetőséget biztosítottak a mélyebb értelmezésre, szakmai párbeszédre, valamint a temesvári színházi élet nemzetközi színtéren való elhelyezésére.

A SHOWCASE egyik legizgalmasabb produkciója, a Csiky Gergely Állami Magyar Színház 1978 című előadása, különös figyelmet kapott. Az esemény helyszínéül a Temesvári Műszaki Egyetem régi épülete szolgált, ahol a nézőtér teljesen megtelt érdeklődőkkel. Az előadás után tartott beszélgetés során élénk diskurzus bontakozott ki a produkció egyedi, dokumentarista jellegéről, amelyet Tomi Janežič színházi stílusa határoz meg. Janežič nagyszabású színházi projektje, a Dodekalógia 1972-1983, tizenkét előadásból áll, mindegyik egy-egy évet jelöl címében, és más-más kelet-közép-európai városban valósul meg. A történetek, mint a közös történelem szálai, szorosan összefonódnak. Az előadások, így a Temesváron készült 1978 is, transzgenerációs dokumentum-fikciók, amelyek az alkotók személyes tapasztalataira és családi emlékeire építenek, ezzel segítve a múlt és a jelen közötti kapcsolat megteremtését.

A beszélgetés során szóba került, hogy az alkotók fáradhatatlanul keresik az 1978 című produkció újabb térbeli megvalósításának lehetőségeit. Céljuk, hogy az előadás más városokban, friss kontextusokban is elérje és megszólítsa a közönséget. Idén a teljes dodekalógia bemutatásra kerül Nova Gorica és Gorizia városaiban, amelyek közösen osztoznak az Európa Kulturális Fővárosa cím büszkeségében.

A miniévad különleges alkalmat teremtett a kritikusok számára, hogy felfedezzék a gyermek- és ifjúsági színház világát. A szakma elismerését elnyerte a fesztivál egyetlen klasszikus értelemben vett bábelőadása, amely a Csiky Gergely Állami Magyar Színház Badu mama gyermekei című produkciója volt. Varsányi Péter rendezésében életre keltett előadás egyedi vizuális nyelvezete és érzékeny narratívája révén egyaránt megérintette a fiatalok és a felnőttek lelkét. A kritikusok különösen méltatták az előadás költői képi megoldásait és finoman rétegzett dramaturgiáját, valamint azt a játékos, mégis mély érzelmi hatással bíró módot, ahogyan az emberiség jövőjét érintő kérdésekre reflektál.

A német és magyar színházak közötti közös kezdeményezés nemcsak a szakmai párbeszédet serkentette, hanem egyúttal lehetőséget biztosított a közönségek találkozására is, elősegítve ezzel a kultúrák mélyebb megismerését. Az esemény révén a látogatók és a kritikusok különféle művészi megközelítéseket tapasztalhattak meg, ami hozzájárult a kulturális összetartozás erősödéséhez, valamint a város művészeti életének színesebbé tételéhez.

A fesztivál célkitűzései nemcsak elérhetők lettek, hanem a törzsközönség számára lehetőséget adtak arra is, hogy felfedezze a társintézmény előadásait. Ennek köszönhetően Temesvár egyre inkább felkerül a színházi események térképére Európában. Az első visszajelzések kedvezőek, és a szervezők abban bíznak, hogy ez a rendezvénysorozat hosszú távon hozzájárul a két színház közötti szorosabb együttműködéshez, valamint a város és a térség kulturális sokszínűségének erősítéséhez.

Related posts