A 2024-es év nem éppen a légiközlekedés fénykorának bizonyult: a repülés biztonsága sajnos csökkent, és a légitársaságoknak komoly kihívásokkal kellett szembenézniük. Az utasok számára aggasztóbbá vált a repülési élmény, miközben a szakemberek folyamatosa

Június 12-én tragikus esemény történt, amikor az Air India Boeing 787-8 Dreamliner repülőgépe lezuhant. A fedélzeten lévő 230 utas és 12 fős személyzet közül mindössze egyetlen embernek sikerült túlélni a katasztrófát. A gép a Sardar Vallabhbhai Patel Nemzetközi Repülőtérről szállt fel Ahmadábádban, helyi idő szerint 13:39-kor, majd vészhívást adott le a légi irányításnak. A kapcsolat azonban hamarosan megszakadt, és a repülőgép 190 méteres magasságban eltűnt a radarokról. A baleset következtében a gép a repülőtér kerítésén kívül csapódott a földbe, és az ott tartózkodó több tucat ember közül körülbelül ötvenen életüket vesztették, ahogy azt a Reuters hírügynökség is jelentette.
Tavaly is volt hasonló léptékű légi katasztrófa: decemberben leszállás után túlszaladt a leszállópályán, falnak ütközött, majd kigyulladt a Jeju Air légitársaság Boeing 737-800-as típusú gépe. A járaton 181 ember tartózkodott, közülük 179-en meghaltak, két túlélőt sikerült megmenteni. De februárban a Delta Air Lines 4819-es járata is megcsúszott leszállás közben, majd az egyik szárnyát elveszítve a hátán állt meg. Itt szerencsére senki nem halt meg.
Továbbá 2024-ben egy figyelemre méltó légi baleset is történt:
A szudáni és a kazahsztáni esetek egyértelműen szándékos támadások voltak a repülőgép-forgalom ellen. Ezek az események azonban arra is rávilágítanak, hogy érdemes elgondolkodni azon, mennyire váltak veszélyessé az elmúlt évek repülőgépes utazásai. Összegyűjtöttük a legfrissebb statisztikákat, és segítünk értelmezni azokat, hogy átfogóbb képet kapjunk a helyzetről.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legújabb jelentése alapján figyelemre méltó csökkenést tapasztalhatunk a légiközlekedés baleseti statisztikáiban. Míg 2005-ben egymillió járatra jutó balesetek száma 3,72 volt, addig 2024-re ez az érték drámaian 1,13-ra mérséklődött. Ez a tendencia a légiközlekedés biztonságának folyamatos javulását tükrözi.
2024 folyamán összesen 46 baleset teljesítette az IATA által meghatározott osztályozási feltételeket, ami 9%-os emelkedést jelent a 2023-as évhez viszonyítva. A statisztikák alapján minden 881 541 járatra átlagosan egy baleset jutott.
2024-ben összesen hét halálos kimenetelű baleset történt, melyek következtében 244 ember veszítette el az életét a fedélzeten. Ezen kívül az IATA további hét halálesetet "egyéb" kategóriába sorolt, például azokat, amelyek a korábban említett japán baleset során a parti őrség tagjait érintették. Ez a szám drámai emelkedést mutat a 2023-as év 72 fedélzeti halálesetéhez viszonyítva.
A halálozási kockázat millió szektoronként 0,03-ról 0,06-ra nőtt 2023-ról 2024-re. Ugyanakkor a hosszú távú trend továbbra is jelentős csökkenést mutat, a 2005-ös 0,69-ről 2024-re 0,06-ra esett vissza:
2024-es statisztikája van már a Repülésbiztonsági Alapítványnak (Flight Safety Foundation, FSF) is, ez egy nemzetközi, nonprofit szervezet, több mint 1000 taggal rendelkezik több mint 150 országból, és kulcsszerepet játszik a légi közlekedési biztonság javításában világszerte.
Az FSF legfrissebb adatai alapján 2023 a kereskedelmi légi járatok történetének egyik legbiztonságosabb esztendeje volt. Azonban a 2024-es jelentés már aggodalomra ad okot, mivel a legutóbbi megfigyelések olyan tendenciákra világítanak rá, amelyek a szabványos működési eljárások, a szabályozások és a nemzetközi légi közlekedési normák figyelmen kívül hagyását jelzik. Ezek a jelenségek pedig komolyan veszélyeztetik a légi közlekedés biztonságát. A jelentés hangsúlyozza, hogy a közelmúlt eseményei egyértelműen rávilágítanak arra, mennyire elengedhetetlen a szabályok szigorú betartása és a nemzetközi szabványokhoz való alkalmazkodás.
Az FSF legfrissebb statisztikái szoros összhangban állnak az IATA adataival, mind a számok, mind a trendek szempontjából. 2024-ben összesen 15 halálos baleset történt, amelyek következtében 268 utas és légiközlekedési személyzet, továbbá három földi dolgozó vesztette életét. Ez a halálozási szám több mint kétszerese a 2023-as 110-nek, amely kilenc tragikus balesetből fakadt, és ez a legmagasabb érték 2019 óta. Akkor 20 légi baleset következtében 280 utas és személyzet halt meg. A legrosszabb év a közelmúltban 2018 volt, amikor 9 halálos baleset során összesen 376 utas és légiszemélyzet, valamint 35 földi áldozat életét vesztette.
Az FSF szerint legtöbb baleset a repülési útvonalon következett be (26 eset), de a megközelítés és leszállás is veszélyes szakasz (15 és 9 eset). Ami a repülőgép-típusokat illeti, 2024-ben több halálos baleset történt sugárhajtású típusú gépekkel (6 halálos baleset, 183 áldozat), ami a legrosszabb szám 2019 óta. Jelentős halálos balesetek voltak turboprop gépekkel is (8 baleset, 83 halálos áldozat), köztük egy súlyos brazil tragédia.
2023 a repülés történetében az utóbbi öt év legbiztonságosabb éveként vonult be: a halálozási ráta rendkívül alacsony volt, a halálos balesetek száma csökkent, és a globális baleseti mutatók is kedvezőbb képet festettek. Azonban 2024-re egy aggasztó tendencia kezdett kibontakozni: a halálos balesetek száma emelkedett, több áldozatot követelve, és a baleseti ráta is enyhe növekedést mutatott az előző évhez viszonyítva.
A hosszú távú trendek továbbra is kedvező irányba mutatnak: 2005-höz viszonyítva drámaian csökkent a légi balesetek és halálesetek száma. Ez azt jelenti, hogy a repülés alapvetően még mindig biztonságosabb, mint 15-20 évvel ezelőtt volt.
A 2024-es év során az IATA adatai alapján az 1,13 baleset/millió járat arány továbbra is figyelemre méltó fejlődést tükröz a 2005-ös statisztikákhoz viszonyítva. Hosszú távon ez azt jelenti, hogy az utasok halálozási kockázata rendkívül alacsony szinten marad.
egy embernek átlagosan kicsit több mint 49 ezer évet kellene repülnie, hogy biztosan halálos balesetet szenvedjen.
Bár a repülésbiztonság hosszú távú trendje továbbra is kedvező, hiszen az évtizedekkel ezelőtti adatokhoz képest évente kevesebb baleset és haláleset történik, 2024-ben jelentős romlás tapasztalható a 2023-as évhez viszonyítva. A halálos balesetek száma megnövekedett, több áldozatot követelve, ami magasabb halálozási rátát eredményezett. Ennek következtében a repülés összességében kicsit veszélyesebbé vált az előző évhez képest, de még mindig biztonságosabb, mint a kétezres évek elején.