Norris kifejezte, hogy szeretett volna agresszívebb stratégiát alkalmazni Verstappen ellen, a McLaren pedig részletesen elemezte a helyzetet. | M4 Sport


Lando Norris nem tudta felfogni, miért nem használták ki a stratégiát, hogy megnehezítsék Max Verstappen győzelmét Szuzukában. Főnöke azonban részletesen kifejtette a helyzetet.

"Néha el kell ismerni, hogy a második hely is egy eredmény" - fogalmazott Lando Norris, aki a szuzukai verseny után némi csalódottsággal nézett vissza a futamra. Mindössze másfél másodpercre volt a győztes Max Verstappen mögött, ami azt mutatja, hogy a tempója bőven elegendő lett volna egy még jobb helyezéshez. Azonban a Japán Nagydíj során a mezőnyben alig volt lehetőség az előzésre, így hiába rejtett magában potenciált a McLaren, a csapat nem tudta kihasználni a helyzetet, hogy akár egy támadó pozíciót elfoglaljon.

"Az egész verseny során folyamatosan szem előtt tartottam Maxot, de az, hogy előtte szabad volt az út, elegendőnek bizonyult a helyem megőrzéséhez. Nem követett el hibát, és igazán remek versenyt futott. A verseny kimenetele tegnap dőlt el. Mindannyian tudjuk, hogy a rajthelyezés kulcsfontosságú: minél előrébb állsz, annál nagyobb esélyeid vannak a sikerre. A tempónk talán egy kicsit jobb volt, de ez nem volt elegendő ahhoz, hogy zűrzavaros helyzetbe kerüljek, vagy DRS-t kapjak, mert az előzés egy egészen más történet. Itt igazán nehéz dolga van az embernek" - fogalmazta meg a helyzetet Norris.

A vereségük valószínűleg az időmérős eredmények következménye volt, de ha a pályán nincs lehetőség az előzésre, akkor is van alternatív stratégiai megközelítés. Norris kifejezte, hogy sajnálja, hogy a csapat nem használta ki ezt a lehetőséget. "Jó versenyt futottunk. Kísérleteztünk különböző taktikákkal. Talán több lehetőséget is ki kellett volna használnunk, például elévágásra vagy fordított elévágásra. Valamiért mindketten ugyanabban a körben álltunk ki. Ezen a témán még fogunk beszélgetni" - mondta a második helyezett.

A McLaren csapata a 20. körben Oscar Piastrit küldte először a boxba kerékcserére. Noha Piastri 3 másodpercre volt Verstappentől, míg Norris csupán 1,5 másodpercre, a britnél az elévágás lehetősége valószínűleg kedvezőbb lett volna. Norris elmondta, hogy nem érte meglepetésként, hogy az élről érkező autóként nem ő kapta az elsőbbséget. „Előre megterveztük a stratégiánkat, így nagyjából tisztában voltunk a várakozásokkal, de... utólag mindig könnyű okoskodni. Talán tényleg folytathattam volna a versenyt. Kijöhettem volna korábban? Igen, de jöhetett volna egy safety car, vagy bármi más is történhetett volna. Könnyű azt mondani, hogy ezt kellett volna tenni, de ha két-három körrel korábban állok ki, és jön a biztonsági autó, akkor mi lett volna? Akkor tényleg nevetségesen festettünk volna” – magyarázta a csapata döntését Norris.

Ugyanakkor bevallotta, hogy ha rajta múlik, ő is ezt az irányt választotta volna, tehát igyekezett volna arra, hogy Verstappent megelőzve lépjen a reflektorfénybe.

"Majd beszélünk erről a későbbiekben. Az elévágás itt nem annyira hatékony, hiszen a kemény gumik fokozatosan melegszenek. Nem vagyok benne biztos, hogy ez a stratégia működött volna. Maxnak végig volt egy kis előnye velem szemben. Még ha futok is egy erősebb kivezető kört, az sem biztos, hogy elegendő lett volna az előzéshez" - fejtette ki, hangsúlyozva, hogy nem alkalmaztak agresszívebb taktikát.

A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella azzal magyarázta a választott taktikájukat, hogy több irányból is meg volt kötve a csapatuk keze. Néha mégis csak hátrány tud lenni, ha egy csapatnak két versenyzője küzd az élen - és a bajnoki címért...

Rámutatott arra, hogy a 19. körben kiálló Mercedes pilóta a kerékcsere időzítésével akár megelőzhette volna őket.

A McLaren nem volt felkészülve arra, hogy kockára tegye Piastri harmadik helyét Norris győzelmi esélyeiért.

A csapatfőnök kiemelte: hiába volt gyorsabb a McLaren, az előzési nehézségek miatt végzetes lett volna, ha akár csak a Mercedesszel vagy a Ferrarival szemben pozíciót veszítettek volna a kiállásoknál. "Felül fogjuk vizsgálni a különbségeket, hogy lássuk, volt-e esélyünk az elévágásra Landóval Max ellen. Ne feledjük azonban, hogy ha feladod a pályán elfoglalt pozíciót, kiteszed magad annak a veszélynek, hogy például a kiállások idején jön a biztonsági autó. Lando pozíciókat vesztett volna, amennyiben jött volna egy biztonsági autó. Visszatekintve mondhatod, hogy nem volt ilyen, és mondhatod, hogy megpróbálhattuk volna az elévágást, de ennek a kísérletnek megvan a kockázata."

"Emellett nyilvánvaló volt, hogy a gumikopás mértéke minimális volt, és ha a biztonsági autó miatt pozíciót veszít az ember, akkor az már egy elveszített lehetőség. Nem hiszem, hogy ma lett volna esélyünk megelőzni egy Ferrarit vagy egy Mercedest" - emelte ki a Norris által is szóba hozott érvet.

Ami Norris etapjának esetleges elnyújtását illeti, ez Stella szerint sem volt opció, hiszen ebben az esetben meg Piastri került volna a csapattársa elé.

"A fordított elévágás akkor működik jól, ha például úgy nyersz vele, mint Barcelonában, vagy korábban Szuzukában, amikor mész négy-öt körrel többet, és a kiállás után megelőzöd a korábban kiállót a jobb gumiknak köszönhetően."

Stella szerint erre most azért nem volt reális esély, mert az újraaszfaltozott pályán kevésbé koptak a kemény gumik, így eleve nem kellett spórolni, és nem alakultak ki nagy gumikülönbségek sem. "Szinte nem koptak a gumik. Folyamatosan futottuk a lila szektorokat az utolsó körig. Ez egy kis kopású verseny volt" - hívta fel a figyelmet.

Related posts