Mi a közös Mark Zuckerbergben, Bill Gatesben és Elon Muskban? Mindhárman forradalmi újítók, akik nemcsak saját iparágukat formálták át, hanem a világ technológiai fejlődésére is óriási hatást gyakoroltak. Zuckerberg a közösségi média forradalmát indította


A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel. Megnéztük, kinek milyen gépe van.

Miközben a vállalatok a nagy adatközpontokat igyekeznek fenntarthatóbb energiaforrásokkal, például atomenergiával működtetni, a karbonlábnyom csökkentése érdekében egyre inkább minimalizálják a mobiltelefonok csomagolását is. Az új készülékekhez már nem csupán fülhallgatót, hanem sok esetben töltőfejet sem mellékelnek a gyártók. Sőt, egyes termékekhez már töltőkábel sem jár, ami tovább fokozza a környezetbarát megoldások iránti törekvést.

A döntés teljesen indokolt, hiszen a termelés csökkentésével kevesebb energiafelhasználásra van szükség, ami csökkenti a környezeti terhelést. Ráadásul sok vásárlónak valószínűleg már rendelkezésére áll a szükséges töltő és fülhallgató. Ugyanakkor érdemes figyelembe venni, hogy ennek a megközelítésnek is megvannak a maga hátulütői.

Az már régóta közismert, hogy a politikusok, üzletemberek és sztárok gyakran magánrepülővel utaznak, azt azonban nem lehetett tudni, hogy ezek az utazások mennyi károsanyagot bocsátanak ki a légkörbe. A svéd Linnaeus Egyetem és a Müncheni Egyetem kutatói nemrég ezt vizsgálták meg, és egészen megdöbbentő eredményre jutottak: annyi szén-dioxidot termeltek 2023-ban a gazdagok magánrepülőgépei, mint amennyi egy kisebb ország teljes kibocsátása.

A *Communications Earth & Environment* tudományos folyóiratban közzétett egy tanulmány rámutat, hogy míg a globális népesség csupán 0,003%-a vesz igénybe magánrepülőgépeket, ezek a járművek 2023 során összesen 15,6 millió tonna szén-dioxidot bocsátottak ki a légkörbe. Ez a mennyiség meghaladja több kisebb európai ország, például Szlovénia vagy Litvánia éves szén-dioxid-kibocsátását.

Az eredmények tükrében azokhoz az egyénekhez, akik magángépet igénybe vesznek,

Ötszázszor nagyobb szén-dioxid-kibocsátás társítható ahhoz, mint ami egy átlagos ember tevékenységeihez kapcsolódik.

Ennek keretében felfedeztük, hogy a világ vezető technológiai vállalatainak főnökei milyen különleges repülőgépeket választanak utazásaikhoz.

Az év elején a Meta igazán szép születésnapi ajándékot kapott, miután kiderült, még a tőzsde történetében is egyedülálló piaci kapitalizációjú ugrást hajtott végre a vállalat, amelynek eredményeként a cég részvényeinek értéke 20 százalékkal növekedett. Az örömbe azonban némi üröm is keveredett. A piac elkezdett aggódni Mark Zuckerberg esetleges korai halála miatt, aminek egyik oka, hogy a cég alapító-vezérigazgatója rengeteget repül.

Ez természetesen nem meglepő. Az olyan multinacionális cégek, mint a Meta, esetében teljesen normális, hogy a vezetők repülőgépen közlekednek egyik helyszínről a másikra, hogy biztosítsák a vállalat és az üzleti folyamatok zavartalan működését.

A Facebook alapítója, Mark Zuckerberg, az amerikai Gulfstream Aerospace által gyártott G650ER típusú repülőgépet használja, amelynek lajstromszáma N68885. Ez a gép kiemelkedő hatótávolsággal rendelkezik, és 2021-ben készült el, majd decemberben állt a milliárdos szolgálatába. A repülőgépet két Rolls-Royce BR725 hajtómű hajtja, amelyek lehetővé teszik, hogy egy tankolással akár 13 900 km-t is megtegyen, miközben maximális sebessége elérheti a 1142 km/h-t.

A piac aggodalma Zuckerberg épségéért nem véletlen, a nyilvánosan elérhető adatok alapján ugyanis a gép csak 2024 első negyedévében 42 alkalommal emelkedett a magasba. Azt persze nem tudni, hogy minden esetben rajta ült-e a Meta vezérigazgatója, mindenesetre ez átlagosan heti 3,2 repülést jelent, ami nem kevés. 2023-ban egyébként összesen 108 alkalommal szállt fel, és összesen 220 órát töltött a levegőben.

Elon Musk repülései során a Gulfstream Aerospace repülőgépeit választja, sőt, nem is egyet, hanem többet is használ. Ezt a megfigyelést az ElonJet Delayed nevű X-fiók osztotta meg, amely figyelemmel kíséri a milliárdos utazásait.

A történet gyökerei 2020-ra nyúlnak vissza, amikor Elon Musk egyik elkötelezett követője, Jack Sweeney, elindította az első fiókot a Twitteren, hogy nyomon követhesse a milliárdos világkörüli útjait. Musk figyelmét is felkeltette a fiók, és megkereste Sweeneyt, kérve, hogy állítsa le a repülések nyomon követését. Sweeney azonban, még egy 5000 dolláros ajánlat ellenére is, nem volt hajlandó lemondani a projektjéről. Ezt követően a Twitter frissítette adatvédelmi irányelveit, ami miatt Sweeney fiókját felfüggesztették. Végül visszatérhetett a platformra, de csak arra a feltételre, hogy nem közvetíti élőben a repülőutakat. Így született meg az ElonJet Delayed, amely továbbra is nyomon követi Musk utazásait, de már egy új formában.

A fiók visszatérésekor, 2022. december 23-án megjelent egy bejegyzés, amelyben arról számoltak be, hogy Elon Musk egy Gulfstream G650-essel repült. Ez a modell a Zuckerberg által használt G650ER alapváltozata, azonban a G650 kisebb hatótávolsággal rendelkezik, és csúcssebessége is alacsonyabb, mindössze 1050 km/h.

Egy május 24-i bejegyzés alapján az oldal arról számolt be, hogy Musk nemcsak a jól ismert magángépével, hanem a Gulsftream G550-es típussal is szokott utazni. Ez a repülőgép lenyűgöző, 12 500 km-es hatótávolsággal rendelkezik. Az oldal említi azt is, hogy az egyes repülések milyen környezeti hatásokkal járnak, így Elon Musk esetében is érdemes megjegyezni a kibocsátott káros anyagokat. Például a májusi járat során körülbelül 31 tonna szén-dioxid került a levegőbe, de a legutóbbi útján is 10 tonna üvegházhatású gáz került kibocsátásra a gépből.

Ha az utazás alapján kellene királyt választani a világ technológiai vezetői között, akkor ez a cím egyértelműen Jeff Bezosnak járna. Az Amazon alapítója 2021 júliusában a saját cége, a Blue Origin által fejlesztett New Shaperd segítségével emelkedett a magasba, és jutott el 100 km-es magasságig, átlépve ezzel a Kármán-vonalat.

Bezos magánakcióját a kezdetektől fogva éles kritika követte, többen még petíciót is indítottak, hogy a milliárdos inkább vissza se jöjjön.

Az űrt egyébként Richard Branson, a Virgin Group alapítója is megjárta a cége által fejlesztett Virgin Galactic nevű űrjármű fedélzetén. Igaz, ő csak 86 km-es magasságig jutott.

Azokban az esetekben, amikor Bezos nem épp az űrt járja, magánrepülőgépet használ az utazásaihoz. Az Amazon alapítója ugyanúgy a Gulfstream Aerospace G650ER típusú gépével utazik, mint Mark Zuckerberg. Még jó, hogy ritkán parkolnak egymás mellé, még a végén összekevernék a gépeket.

Bill Gates, a Microsoft egyik alapítója, valamint volt felesége, Melinda Gates, a Gulfstream Aerospace repülőgépe mellett döntöttek. Mindketten a G650ER modell büszke tulajdonosai, ám a filantróp milliárdos gépe az "öregebb" a két jármű közül. Bill Gates magángépét 2019. március 29-én jegyezték be a hatóságoknál, míg Melinda Gates repülőgépe csak három évvel később, 2022-ben kapta meg a szükséges engedélyeket.

Bill Gates híres autó- és repülőgépgyűjteményéről, ezért nem meglepő, hogy a neve alatt több magángép is található. Két Bombardier Challenger 350-es repülőgépe van, amelyek a kanadai Bombardier Aerospace szerint a kategória legjobbjai közé tartoznak, különösen a csendes utasterük miatt. Ezek a gépek lenyűgöző 5900 km-es hatótávolsággal bírnak, és akár 1024 km/h sebességgel is képesek szárnyalni. Az egyik gépet 2015-ben, míg a másikat 2018-ban jegyezték be a hivatalos nyilvántartásba.

A nagy technológiai vállalatok vezetőinek névsorában természetesen Tim Cook, az Apple vezérigazgatója is kiemelkedő szerepet játszik. A Corporate Jet Investor 2018-as jelentéséből kiderül, hogy a cég arra kötelezte Cookot, hogy magánrepülőgépet vegyen igénybe üzleti és magánutazásai során egyaránt. A vállalat hivatalos álláspontja szerint ez a lépés a biztonság és a hatékonyság érdekében történt. A biztonság szempontjából ez valóban indokolt, hiszen az Apple a világ egyik legértékesebb technológiai vállalata, és Tim Cook védelme egy hagyományos repülőgépes utazás során sokkal bonyolultabb lenne, mint a saját repülőgép használata esetén.

Tim Cook repülőgép-használatáról meglehetősen csekély információ érhető el az interneten. A Corporate Jet Investor nemrégiben említette, hogy 2018-ban az Apple CEO-ja a cég saját Gulfstream G650-esét választotta, amely a repülőgépek elit kategóriájába tartozik, és érdekes módon Elon Musk is hasonló modellt használ.

Ha már az Apple szóba került, nem hagyhatjuk figyelmen kívül Steve Jobs nevét sem. A vállalat 2011. október 5-én elhunyt vezérigazgatója nem csupán a repülési szokásai miatt érdemli meg, hogy említést nyerjen. Két figyelemre méltó tény is fűződik a nevéhez: egyrészt ő is nagy rajongója volt a Gulfstream magángépeknek, másrészt pedig annyira kötődött saját repülőgépéhez, hogy annak tervezési elemei még az Apple által kiadott szoftverek dizájnjában is megjelennek.

A 2010-es évek előtt az Apple a szkeuomorfizmus megközelítését alkalmazta a termékek tervezésekor. Ez a gyakorlat azt jelenti, hogy a szoftverek felhasználói felületeit úgy alakították ki, hogy minél inkább tükrözzék a valós világ elemeit, ezzel megkönnyítve a felhasználók számára a navigálást. Steve Jobs célja az volt, hogy a digitális élmény a lehető legközelebb álljon a fizikai tárgyakhoz és élményekhez, így a felhasználók könnyebben azonosulhattak a technológiával.

Egy korábbi Fast Company interjúban egy dizájner, aki az Apple naptárának, az iCalnak a fejlesztésén dolgozott, elárulta, hogy a program bőrborításra emlékeztető felülete Steve Jobs víziója volt. A milliárdos annyira beleszeretett magángépe utasterének eleganciájába, hogy elhatározta, szeretné, ha az iCal is visszatükrözné ezt a luxust. Így született meg a naptár bőrborítása, amely Jony Ive számára nem volt éppen a legjobb hír.

Steve Jobs utazási szokásai között figyelemre méltó, hogy autóján soha nem található rendszámtábla. Ez a különös döntés jól tükrözi a híres vállalkozó egyedi stílusát és a szabadság iránti vágyát.

Steve Jobs nem volt éppen a rendszámtáblák híve, és nem akarta, hogy autója, a Mercedes SL55 AMG, egy ilyen tábla rontsa a megjelenését. Így aztán ügyesen kihasználta a jogi kiskaput. A kaliforniai törvények értelmében, amikor valaki új autót vásárol, hat hónap türelmi időt kap arra, hogy a járművet rendszámmal ellássa. Jobs ezt a lehetőséget kihasználva rendszeresen lízingelt új autókat félévente, így sikerült elkerülnie a kötelező rendszámot. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ha a hatóság a türelmi idő alatt elküldi a rendszámtáblát, a tulajdonosnak azt kötelessége felszerelni az autóra.

A lízingcég ügyvezetője bizonyára felhőtlen örömmel tölthette el, hogy hat havonta sikerült értékesíteni egy prémium kategóriás járművet. Ráadásul a korábbi autót is úgy tudták piacra dobni, hogy az előző tulajdonosa nem más volt, mint Steve Jobs, így a keveset futott kilométerek mellett a név is jelentős vonzerőt képviselt.

Nyitóképünkön Mark Zuckerberg, Elon Musk, Bill Gates. Fotó: AFP/Mandel Ngan, Alain Jocard,Chris Jackson

Related posts