Mentési díjak, csecsemődíjak és csoportos foglalások: melyik európai légitársaságoknál találkozhatunk a legjelentősebb rejtett költségekkel?

Előfordul, hogy az utasok kénytelenek igénybe venni a "választható" szolgáltatásokat, mivel más lehetőségük nem marad.
A múlt hónapban a fogyasztóvédelmi szervezetek egy csoportja felszólította az Európai Bizottságot, hogy indítson nyomozást a költségvetési légitársaságok által állítólagosan alkalmazott tisztességtelen kézipoggyászdíjak ügyében.
A kézipoggyászok után fizetendő díjak különösen bosszantóak lehetnek, ha a légitársaságok nem kommunikálják világosan, hogy ezek a költségek nem részei az eredeti jegyárnak. Az ilyen átláthatatlanság megnehezíti a fogyasztók számára, hogy összehasonlítsák az árakat, és megalapozott döntéseket hozzanak a kiadásaikról.
A kézipoggyász díja csupán egy a sok rejtett költség közül, amellyel az utazóknak érdemes számolniuk.
A Tradingpedia pénzügyi híroldala nemrégiben részletesen elemezte az európai légitársaságok által alkalmazott különféle, alapáron felüli járulékos díjak és adók rendszerét. Az alábbiakban bemutatjuk azokat a légitársaságokat, amelyek a legmagasabb kiegészítő költségeket róják ki utasaikra.
Az idei évre vonatkozó előrejelzések alapján a repülőjegyárak 2,8 százalékkal emelkednek, ami azt jelenti, hogy a külföldi utazások még költségesebbé válnak. Noha a fapados légitársaságok elsőre kedvezőbb lehetőségeket tűnnek fel, a helyzet gyakran sokkal bonyolultabb, ahogy azt egy friss jelentés is rávilágít.
Ezek a pótdíjak – az ülésválasztás díjától kezdve a névváltoztatás költségeiig – nem teljesen rejtett költségek, hiszen a foglalási folyamat során, lépésről lépésre, fokozatosan kerülnek a figyelem középpontjába. Azonban ritkán találkozunk velük az alapárakban vagy a viteldíjak reklámjaiban, így a tényleges utazási költség csak a vásárlás végéhez közeledve válik igazán világossá.
A legfrissebb jelentés alapján a Wizz Air áll az élen a légitársaságok között, amikor a kevésbé átlátható repülési költségekről van szó. A társaság összesen 245 eurót kér számos opcionális, ám bizonyos esetekben elkerülhetetlen szolgáltatásért.
Ezek közé tartozik 100 euró a feladott poggyászért, 10 euró az online foglalásért és 21,50 euró a repülőtéri vagy online becsekkolásért. Mindezek ellenére a rangsorban azon kevesek közé tartozik, amelyek nem számítanak fel külön díjat a kézipoggyászért.
A második helyen a Ryanair található, amely a szolgáltatásain kívül 234 euróval terheli meg az utasok pénztárcáját a repülőjegy árán felül, ráadásul a kézipoggyászért is 25 eurót kér.
Az EasyJet a harmadik helyet foglalja el a rangsorban, 213 eurós tarifájával, míg a Vueling a következő, 179 eurós árával. Érdemes megemlíteni, hogy a Vuelingnél a feladott poggyász díja a második legmagasabb a listán, amely 85 euróra rúg.
Az Euronews mindhárom légitársaságot megszólította a járulékos költségek témájában.
A British Airwaysnél a kiegészítő díjak a legalacsonyabbak, csupán 75 euróra rúgnak. Ezzel szemben a Norwegian második helyen áll, ahol a kiegészítő költségek 84 eurót tesznek ki. A Jet2 viszont átlagosan 107 eurót kér a hasonló szolgáltatásokért.
Bár az extra díjak és pótdíjak egy része elkerülhető, mint például az ülésválasztás, néhány esetben az utasoknak nincs más választásuk, mint megvásárolni ezeket az "opcionális" szolgáltatásokat.
Az egyik ilyen a csoportos adminisztrációs díj - ez 10,50 euró, ha a Wizz Airrel repülsz, de az easyJetnél a csoportos foglalásokért személyenként 25 eurót kell fizetni.
A Ryanairnél is van kártyás fizetési díj, így a teljes tranzakció egy százalékát felszámíthatják, ha hitel- vagy betéti kártyával fizet. Ha csecsemővel repül (a repülés időpontjában 2 év alatti), nem kell jegyet venni, de kötelező díjat kell fizetni.
A Wizz Air esetében a díj 32 euróra rúg, míg az easyJetnél ez valamivel alacsonyabb, 31 euróra tehető. Érdekes módon a Jet2 a legköltséghatékonyabb opció, csupán 23,50 eurót kér a szolgáltatásért.
A Norwegian különleges lehetőséget kínál a legkisebb utazóknak, ugyanis csecsemőjegyeket biztosít, amelyek ára mindössze a felnőtt jegy 10%-a, ráadásul a repülőtéri illetékek is hozzájárulhatnak a végső költséghez.
Egy másik, kérdéses mértékben választhatónak tűnő költség a mentési díj, amelyet minden légitársaság alkalmaz, amennyiben az utas elmulasztja a járatát.
Amennyiben közvetlenül a felszállás előtt vagy röviddel azután érkezik a repülőtérre, lehetősége van befizetni a mentési díjat, amelyért cserébe helyet kap a következő járaton. A Ryanair esetében a mentési díj 100 euróra rúg, míg az easyJet 130 eurót kér el. A Vueling pedig 105 eurótól kezdődően számít fel díjat a nemzetközi járatokra.
A Wizz Air mentési díja csupán 80 euróra rúg, míg a Jet2 esetében ez a költség mindössze 32 euróval a legalacsonyabb. Más légitársaságok is alkalmaznak díjat a mentési szolgáltatásokért, de sok esetben nem egyértelműen tüntetik fel a honlapjukon a pontos összeget. Néhány helyzetben az utasoknak le kell mondaniuk a meglévő foglalásukat, és az aktuális árak alapján új járatot kell keresniük.
Ha ezeket a nem nyilvános díjakat is figyelembe vesszük a repülőjegy árának kalkulálásakor, akkor a fapados légitársaságok sok esetben ugyanolyan költségesek lehetnek, mint azok a légitársaságok, amelyek teljes körű szolgáltatásokat kínálnak. Ezeket a légitársaságokat általában úgy emlegetik, hogy a jegyáron belül már tartalmazzák a kiegészítő szolgáltatások díját is.
A Tradingpedia csapata megállapítja, hogy "az eredmények arra utalnak, hogy a fapados légitársaságok valóban hatékonyan kezelik-e a költségeiket, vagy csupán a köztudatban él a költséghatékonyságuk mítosza".