Kedves Temu, kérlek, távozz most innen!


Miközben a számos országban letarolják az online kereskedelmet az ágazat kínai óriásai, Délkelet-Ázsiában nem fogadják tárt karokkal a "nagy sárkányokat". Magyarország és ellencsapásra készül.

Az utóbbi két-három évben az online kereskedelem színpadán két népszerű szereplő, a kínai Temu és Shein, robbanásszerű terjedésének vagyunk tanúi. E sikerük titka a megdöbbentően alacsony áron kínált, közvetlenül a kínai gyárakból érkező termékekben rejlik. Ugyanakkor a világ egyes részeiben, mint például Délkelet-Ázsiában, a kormányok határozottan lépnek fel a helyi e-kereskedők és beszállítók védelmében.

Októberben Indonéziában döntést hoztak arról, hogy az alkalmazások közül eltávolítják a Temut. Ennek hátterében az áll, hogy e lépéssel szeretnék megóvni a helyi kis webáruházakat a versenytől. Ezt követően, november közepén a vietnámi kormány is hasonló lépéseket fontolgatott: a Temut és a Shein ellen a hónap végéig betiltással fenyegetőztek, mivel az említett cégek nem rendelkeznek működési engedéllyel az ország területén - olvasható a Guardian cikkében.

A Temu immáron a világ minden táján a kereskedelmet szabályozó hatóságok célkeresztjébe került - mondta Simon Torring, a Cube piackutató cég alapítója. Az import szabályozásának szigorításával akarják távolabb tolni a két óriást, hogy megvédjék a hazai e-kereskedőket. Hogy miről van szó, azt jól mutatja egy thaiföldi történet.

Poom Chotikavan, a thaiföldi Taksa Toys webáruház vezetője meglepődve tapasztalta, hogy a megszokott hazai beszállítók egyik pillanatról a másikra eltűntek. Felvetette a kérdést: Miért is választana a vásárló helyi terméket, amikor hasonló árucikkeket olcsóbban beszerezhet közvetlenül a kínai gyártóktól? Ezzel rávilágított arra, hogy az olyan platformok, mint a Temu és a Shein, új üzleti modellt képviselnek, amelyben az elektronikus piactéren közvetlen kapcsolat jön létre a vásárlók és a gyártók között.

Thaiföldön az elmúlt év során kétezer gyár szűnt meg, ami ötvenezer ember elbocsátásához vezetett – derült ki egy Reuters által közzétett jelentésből. Ennek a helyzetnek a hátterében jelentős mértékben a kínai riválisok új piaci stratégiái állnak. A Temu platform először a Fülöp-szigeteken indította el terjeszkedését, majd Malajziában és Thaiföldön, végül Bruneiben is megvetette a lábát. Érdekesség, hogy a vietnámi piacon csak 2024-ben tervezik a megjelenést.

A kínai gazdaság lassú növekedése következtében a helyi gyártók számára jelentős tartalékkapacitás halmozódott fel, miközben a délkelet-ázsiai országok lakóinak elkölthető jövedelme folyamatosan emelkedik. Mi lehetne ennél ígéretesebb lehetőség, mint a két tényező összehangolása? – tették fel a provokatív kérdést a Temu és a Shein alkotói. A kínai termelők és a helyi gyártók árai között jelentős eltérések mutatkoznak.

A Temun piacán szőtt táskákat mindössze három dollárért (1200 forint) vásárolhatunk, míg Indonéziában a helyi eladók ennek akár hatszorosát is elkérhetik. Vietnámban pedig egy 15 dolláros (6000 forint) dzsekit kínálnak, amelyet a kínai kiskereskedő ingyenesen házhoz is szállít. Indonéziában a legdrasztikusabb intézkedéseket hozták a kínai versenytársakkal szembeni védelem érdekében.

2023-ban jelentős adóemelések és az elektronikus kereskedelem betiltása a közösségi platformokon komoly kihívásokat teremtett. Ennek következtében a TikTok Shop úgy döntött, hogy egy bajban lévő helyi versenytársat vásárol fel, hogy biztosítsa működésének folytonosságát. A Temu vezetősége pedig üzenetet küldött a kormányoknak, miszerint bárhogyan változtathatják a szabályozásokat, ők mindig megtalálják a módját, hogy behatoljanak a nemzeti piacokra. Végső soron a "kínai sárkány" úgy véli, hogy küldetése nem más, mint a világ meghódítása.

A kínai online mamutáruházak térhódítása ellen lépéseket tenne Magyarország is, összhangban az Európai Unió törekvéseivel. Az unió vizsgálatot indítana annak érdekében, hogy megállapítsa, a kínai online kereskedők tevékenysége sérti-e az uniós kereskedelmi előírásokat.

Közben, ahogy azt laptársunk, a Klasszis Médiához tartozó Mfor is jelentette, a magyar kormány egy új módosítással tervezi kiterjeszteni a kiskereskedelmi különadót olyan online piacterekre, mint az Amazon, az Ebay, a Temu, a Shein vagy az Aliexpress. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter az intézkedést a magyar webshopok védelmével indokolja, azonban a szakértők véleménye szerint ez inkább áremelkedést eredményezhet a vásárlók számára, miközben a hazai online boltok helyzete nem feltétlenül javul.

Related posts