A kormány úgy döntött, hogy visszaállamosítja a vasúti szolgáltatásokat, miután elegük lett a magánszektor nyerészkedéséből és a rendszeres késésekből. A céljuk, hogy javítsák a közlekedés minőségét és megbízhatóságát, ezzel is biztosítva a lakosság kénye

Megkezdődött a brit vasúthálózat újbóli államosítása, amelyet három évtizeddel ezelőtt a konzervatív párti kormányok privatizáltak. Ez a lépés a tavaly nyáron megrendezett parlamenti választások óta hatalmon lévő Munkáspárt által bejelentett gazdasági cselekvési tervének egyik kulcsfontosságú aspektusa - számolt be róla az MTI.
A londoni közlekedési minisztérium vasárnapi tájékoztatása szerint
Első alkalommal a South Western Railway (SWR) ismét állami tulajdonba került.
A brit munkáspárti kormány elképzelései szerint 2027-re az összes brit vasúti társaság, amelyek az utasforgalmat bonyolítják, állami kézbe kerül.
Az államosítási folyamat fokozatosan halad előre, ahogy a magánszektorban működő üzemeltetők koncessziós szerződései elérik a lejáratukat. Ennek köszönhetően elkerülhető, hogy közpénzből kelljen szerződésbontási kötbért kifizetni.
A projekt szíve-lelke a Great British Railways nevű állami intézmény megalapítása, amelynek feladata fokozatosan kiterjed a vasúti infrastruktúra karbantartására és a vonatközlekedés hatékony működtetésére egyaránt.
A brit közlekedési minisztérium vasárnap kiadott nyilatkozata alapján a vasúthálózat államosítása új korszakot nyithat meg, megszüntetve a megbízhatatlan vasúti szolgáltatásokkal járó gondokat. Az intézkedés célja, hogy javítsa az utasok élményét és biztonságát, miközben a közlekedési rendszer hatékonyságát is növelje.
Az MTI emlékeztetett arra, hogy az 1990-es évek konzervatív kormányai által vezetett nagyszabású privatizációs folyamat során 1993-ban elérkezett a vasúti szektor átalakulásának ideje. Ekkor fogadták el azt a törvényt, amely lehetővé tette a British Rail, az addigi állami vasúttársaság fokozatos privatizálását. Ennek keretében az utas- és teherszállítás, valamint a pályafenntartásért felelős Railtrack külön-külön magáncégek kezelésébe került.
A vasútvonalakat 14 hónap alatt, egyenként ítélték oda franchise-rendszer keretében különböző magánvállalatoknak. A magánosított vasúti hálózat működése azonban azóta is szinte folyamatos bírálatok tárgya az elmaradt fejlesztések, a sorozatos késések, járatkiesések és a vonatok krónikus túlzsúfoltsága miatt.