Felföldi József: az a különleges édességgyáros, aki nemcsak a NER világában találta meg a helyét, hanem tanácsadóként is hozzájárulhatna a Tisza ügyének előmozdításához.

Felföldi József nemrégiben egy éles kritikát fogalmazott meg Tiborcz Istvánnak, amelyben rámutatott arra, hogy a túlerőltetett teljesítményigazolás nem csupán hiteltelen, hanem méltatlan is. Ez a méltatlanság különösen érvényes önmagára, de különösen azokra a magyar emberekre is, akiknek a támogatásával Tiborcz „önerőből” valósított meg egy gazdasági csodát – írta a debreceni édességgyáros a hétfői Facebook-bejegyzésében. Az utóbbi hetekben Felföldi az NER-es vállalkozók és politikai szereplők ellen is hangot adott véleményének, és szerdán bejelentette, hogy ősszel korrupcióellenes tüntetést szervez a Parlament elé. A Telexnek adott interjújában beszélt politikai nézetei alakulásáról és a lehetséges politikai szerepvállalásáról is.
Felföldi neve talán nem annyira ismert a hazai üzleti körökön kívül, de a debreceni központú Felföldi Édességgyártó Kft. évi többmilliárdos forgalmat bonyolít le. A cég egyik kiemelkedő terméke a Quick Milk, amely a boltok polcain sokszor feltűnik: ez a szívószál a tejet ízesíti, miközben szívjuk. "Az én vállalkozásom Magyarországon 2000-ben lezárult" - nyilatkozta a Telexnek a vállalkozó, aki elmondta, hogy forgalmának több mint kilencven százaléka külföldi piacokra kerül, így a Quick Milket például Angliában és Írországban is árusítják, sőt már Afrikában is sikeresen megvetették a lábukat a termékkel. Debrecent és Magyarországot rendkívül kedveli, ezért eddig nem fontolgatta, hogy a cégét külföldre vigye, de észleli, hogy vannak, akik az ő sikerére áhítoznak. "Rátapadnak, mint pióca az ember lábára, és próbálják kiszívni" - fogalmazott.
Felföldi véleménye szerint Magyarország egyik legnagyobb kihívása, hogy a piac, a politika és a média szoros összefonódásban működik. Úgy gondolja, hogy a megoldás kulcsa abban rejlik, hogy a vállalatok a minőségre összpontosítsanak, és versenyezzenek egymással ezen a téren. "Ha tankok vonulnak a határon, az aggasztó, de ha termékek érkeznek, az már jó jel" - tette hozzá. Felföldi, aki az elmúlt évtizedekben számos különböző üzleti területen próbálkozott, végül az édességgyártás mellett tette le a voksát.
Felföldi a 24.hu-nak adott interjúban ünnepelte hetvenedik születésnapját, és elmesélte, hogy gyermekkora óta voltak példaképei, hiszen apja mezőgazdasági vállalkozóként tevékenykedett, még a Rákosi- és a korai Kádár-korszak kihívásai közepette is. A szabolcsi burgonyát például teherautószámra szállította Kelet-Magyarország városaiba, és mindig arra törekedett, hogy azokat a termékeket szerezze be, amelyek iránt éppen hiány mutatkozott a piacon.
Elmondása szerint Felföldi is hasonló módszerekkel vágott bele hatodikos korában, a hatvanas években az üzleti életbe: mindenki farmerban akart járni, de hiány volt belőle Debrecen környékén. Miután megtudta, hogy a jugoszláv határ mentén könnyebb beszerezni a ruhadarabot, taxiba szállt, elment a szegedi zsibvásárra, ahol felvásárolta, majd Debrecenben eladta a farmerokat. Állítása szerint ezzel heti 3-4 ezer forintot is meg tudott keresni, ami jó pénznek számított akkoriban, amikor a havi átlagbér körülbelül kétezer forint volt. Később a Ceaușescu-éra Romániájába csempészett az országban betiltott fogamzásgátlókat.
Első üzleti sikerét 1972-ben érte el a Mosoly Album elindításával. Felföldi észrevette, hogy a szülők szinte megőrülnek a gyerekeikről készült fényképekért. Mivel abban az időben még nem volt elterjedt a fényképezőgépek használata minden háztartásban, úgy döntött, hogy saját képeket készít a gyerekekről, és azokat egy rendezett album formájában értékesíti a családoknak. A projekt kezdeti szakaszában, a fényképezés terén szerény tapasztalatokkal felvértezve, maga végezte a fotózást. Ahogy az üzlet fellendült, elmondása szerint már négy profi fotóst is alkalmazott, hogy segítsenek neki a bővülő kereslet kiszolgálásában.
Amikor a Mosoly Album projektje függetlenné vált a hivatásos fényképészek világában, egy új lehetőség tűnt fel a láthatáron. A hetvenes évek végén Debrecenben még nem volt elterjedt a mai értelemben vett street food kultúra, ezért öt bódét állított fel a belváros szívében, ahol hamburgereket és gofrit kínált. Állítása szerint a hatóságok nem nézték jó szemmel a tevékenységét, és számos vegzálásnak volt kitéve. Végül azonban a helyzet pozitív fordulatot vett, miután sikerült kapcsolatain keresztül egy találkozót összehoznia Horváth István akkori belügyminiszterével. Felföldi elmondása szerint a miniszter utasította embereit, hogy vizsgálják meg a férfi ügyeit, és ha nem találnak nála semmi gyanúsat, engedjék szabadon folytatni a vállalkozását.
Felföldi az édesipari cégét 1986-ban alapította, a sikertermék, a Quick Milk "varázsszívószál" ötletével csak 1995-ben állt elő. A 24.hu-nak erről is mesélt az interjúban: miután egy barátja autóbalesetben életét vesztette, úgy szerette volna segíteni a nehéz helyzetbe került özvegyét, hogy megvásárolta tőle egy korábbi, a szerencsi gyárból szerzett rézüstjüket, arra ugyanakkor csak évekkel később jött rá, hogy az üstben drazsét lehet gyártani. Ezeket az apró golyókat aztán szívószálakba töltötte, így született meg végül a Quick Milk koncepciója.
Felföldi Magyarország első jelentős nyilvános csalódása a szívószál körüli ügyhöz kapcsolódik. 2007-ben egy ausztrál vállalat, az Unistraw, felbukkant azzal az állítással, hogy ők voltak az elsők, akik a Quick Milk koncepcióját megalkották. Az Unistraw több mint hetven országban levédette a szívószál szabadalmát, és bírósági úton próbálta elérni, hogy tiltsák el Felföldiéket a termék forgalmazásától. Bár a magyar édességgyártónak nem volt hivatalos szabadalma a találmányra, már évek óta bemutatta a szívószálat különféle élelmiszeripari kiállításokon. Ezzel bizonyítani tudta, hogy nem az ausztráloktól másolta az ötletet. Ez az érvelés több helyen elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a bíróság Felföldinek adjon igazat – egyetlen ország kivételével: Magyarországon végül mégis eltiltották a céget a termék gyártásától, ami 2014-ben tüntetéshez vezetett Budapesten. A fellebbezés során végül a bíróság Felföldinek kedvezett, ezzel lezárva az édességgyártó hétéves jogi kálváriáját.
A cég éves forgalma 2023-ban 5,2 milliárd, egy évvel később 6,2 milliárd forint volt, tavaly mindössze 200 millió forint jött belföldről, azaz az árbevétel szinte teljes egészében exportból származik. A cégbeszámoló alapján az export nagy része (64 százalék) EU-n belüli, de több mint 2 milliárd forint érkezik az EU-n kívüli piacokról is.
Felföldi politikai bejegyzései mostanában kaptak nagyobb figyelmet a médiában, de valójában már évekkel ezelőtt elkezdte megosztani véleményét a közösségi platformokon. Facebook-oldalát hét éve indította, és mára 134 ezer követője van, emellett négy éve a TikTok világába is belépett. Az utóbbi években nézetei jelentős átalakuláson mentek keresztül: míg 2022-ben még a Fideszre szavazott, és inkább az ellenzéket kritizálta, a választásokat követően egyre élesebben bírálta a kormánypártot. Legutóbbi bejegyzéseiben már arról írt, hogy a kormányzat tönkreteszi a magyar nemzetet, a demokrácia helyét az autokrácia vette át, Orbán Viktor pedig szinte isteni hatalomra tör. Emellett megemlítette, hogy hazánkban természetessé vált, hogy a szegénylegényekből néhány év alatt Forbes-listás milliárdosokká válnak.
Ugyanebben az évben, 2022-ben egyébként kirakott a YouTube-ra egy - milliárdos vállalkozótól legalábbis szokatlannak nevezhető - dalt, ahol már a győztes ellenzékről rappel. Mindenkinek ajánlunk szíves hallgatásra:
Felföldi József a Telexnek azt mondta, az utolsó csepp a pohárban egy 410 ezer eurós (kb. 160 millió forintos) levonás volt, amit egy általa abszurdnak nevezett bírósági döntés miatt emeltek le a számlájáról. A vállalkozó már korábban eldöntötte, hogy visszavonul, és fiára hagyja a vállalkozást, de 2021-ben bejelentette, hogy kénytelen visszatérni, mivel fiát "megszédítették", és megpróbálták megszerezni tőle a vállalkozást. Az ügy lezárultáig a vállalkozó nem szerette volna részletezni, hogy mi is történt pontosan, de azt elárulta, hogy ehhez volt köze a 410 ezer eurós levonásnak is. Az ügynek állítása szerint van egy németországi szála is: Németországban zajlik egy per a cég ellen, a helyi elosztási lánc szétverésével szerinte nagyjából 20 milliárd forinttal károsították meg a vállalatot a hazai rosszakarói, de neveket nem árult el. Szerinte a cél a vállalkozás tönkretétele volt, hogy aztán azt jó pénzért tudják felvásárolni.
"Egy tisztességes országot csak tisztességesen lehet vezetni" - mondta Felföldi. A vállalkozó arról beszélt a Telexnek, hogy azért nyilvánult meg az elmúlt napokban, mert nem bírja elviselni a jelenlegi helyzetet. Azt látja, ha valaki komolyabb teljesítményt ér el, a vállalkozását elirigylik vagy ellehetetlenítik. Facebook-bejegyzéseivel arra is szeretné felhívni a figyelmet, hogy szinte már minden statisztika alapján az EU-s ranglisták végén kullogunk. "Egy Svájcot bármikor meg tudnánk csinálni" - fogalmazott, szerinte ehhez csak arra lenne szükség, hogy szakértőket válasszon maga köré a kormány, és hogy azzal foglalkozzunk, amiben tényleg jók vagyunk: az élelmiszerrel.
Felföldi nem látja reálisnak, hogy a Fidesz leváltható lenne a választások során, ugyanakkor elmondta, szívesen vállalna tanácsadói szerepet a politikai életben, akár a Tisza Párt támogatásával is. Jelenleg azonban még nem keresték meg Magyar Péterrel, hogy együttműködjenek. A vállalkozó Hevessy József, aki korábban Debrecen polgármestere volt, a rendszerváltás utáni időszakban adott tanácsokat, de aktívan soha nem vett részt a politikai életben.