A hidrogénbusz Kecskeméten akkor léphet szolgálatba, amikor minden szükséges feltétel teljesül.

Zöld utat kaptak Kecskemét első hidrogénnel működő buszai: a Solaris bejelentése szerint már aláírták a szükséges szerződést - írja a Magyarbusz.info. A portál februárban már beszámolt arról, hogy Kecskemét első két üzemanyagcellás autóbuszának beszerzésére kiírt közbeszerzést a vezető szerepet betöltő Solaris nyerte el. Most a Magyarbusz.info érdeklődött a gyártónál, hogy megtörtént-e a beszerzési megállapodás aláírása, és mikorra várható a járművek érkezése.
A lengyel gyártó a város megismételt pályázatán nettó 541 376 146 forintért kínálta a két vadonatúj, üzemanyagcellás járművet, melyek beszerzése a HUMDA Zrt. által biztosított, nettó 544,3 millió forintos, százszázalékos intenzitású támogatásból valósulhat meg. A Solaris ajánlata mintegy 65 millió forinttal bizonyult kedvezőbbnek a közbeszerzési eljárásban szereplő másik ajánlatnál.
A projekt előrehaladásának tükrében a gyártó legújabb tájékoztatása szerint a Kecskeméti Közlekedési Központ és a Solaris Bus & Coach közötti szállítási szerződés aláírására március 6-án került sor.
A két jármű érkezése Kecskemét egy átfogóbb, hosszabb távra szóló fejlesztési elképzelésének első lépését jelenti. Beszerzésük és tartós tesztüzemük elsősorban azt a célt szolgálja, hogy Kecskemét gyakorlati tapasztalatokat szerezzen a hidrogéntechnológia üzemeltetéséről és hatékonyságáról.
A teszteredmények tükrében a város lehetőséget kap arra, hogy egy átfogóbb fejlesztési programot indítson el, amely magában foglalja egy teljes energetikai lánc kiépítését, továbbá nyolc hidrogénhajtású jármű forgalomba állítását is 2028 végéig. A jövőbeli tervek között egy merész célkitűzés is szerepel: 2040-ig összesen 74 hidrogén üzemanyagcellás autóbusz üzembe helyezése a város közlekedésének zöldebbé tételéért.
Kecskeméten egyébként tavaly márciusban tesztelték a Solaris Urbino 12 hydrogen típusú hidrogén üzemanyagcellás demobuszt. A tesztüzem tapasztalatai és a város sajátosságai alapján helyi szakemberek úgy látják, a hidrogénbuszok hosszú távon is életképes megoldást kínálhatnak Kecskeméten, a hidrogénalapú technológia nemcsak a városi közlekedésben, hanem más közszolgáltatásokban és ipari célokra is használható lehet.
Kecskemét, a hidrogéntechnológia élenjáró alkalmazójaként és a Neumann János Egyetem által működtetett szakmai műhely otthonaként, újabb lehetőségeket nyithat meg a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére. Ezzel nemcsak saját környezeti lábnyomát mérsékelheti, hanem mintaként is szolgálhat más települések számára a fenntartható városüzemeltetés megvalósításában. Fontos megjegyezni, hogy a megfelelő pályázati források biztosítása elengedhetetlen a sikeres átállás és a hidrogéntechnológia elterjedésének érdekében.