Egyre inkább kifordul önmagából a legőrültebb Toyota!

Egy évvel a drasztikus ráncfelvarrás után a Toyota újra nekilát a GR Yaris átdolgozásának. A finomhangolások mellett izgalmas, radikális újítások is várhatóak, amelyek tovább fokozzák az autó teljesítményét és élményét.
Amikor 2024 januárjában debütált a Toyota GR Yaris legújabb verziója, sokan izgatottan tartották vissza a lélegzetüket. A japán mérnökök ugyanis figyelembe vették az ügyfelek visszajelzéseit, és még inkább kiemelték a modell versenyautós jellegét.
Eltelt egy kis idő, pontosan egy bő év, és a Gazoo Racing, a Toyota motorsport-részlege, nem tétlenkedett. A cég, amely a gyári Dakar-program mellett a közúti sportmodellekért is felelős, számos lényeges módosítással tette még vonzóbbá az autót. Ezek a változtatások azonban azt is magukkal hozzák, hogy a GR Yaris még inkább eltávolodik a mindennapi használattól. De ha a vásárlók ilyen irányú igényei érvényesülnek, a Toyota készséggel alkalmazkodik ehhez a trendhez.
Kezdjük a legizgalmasabb újdonsággal: az aerodinamikai csomaggal, melyet a Tokiói Autószalonon mutattak be egy futurisztikus koncepció formájában. Ez nem csupán esztétikai kiegészítőkről szól; az elmúlt öt és fél év motorsport tapasztalatait felhasználva létrehozott, hat elemből álló csomag célja a leszorítóerő és a hűtési hatékonyság jelentős növelése. Éppen ezért ez a különleges csomag csak a gyárban kerül beépítésre az RZ és RC modellekbe, utólagos rendelésre pedig sajnos nincs lehetőség.
Az alumínium motorházfedélben egy innovatív levegőelvezető nyílást alakítottak ki, amely hűségben tükrözi a GRMN Yaris karbon gépházfedél dizájnját. Az első lökhárító peremére illeszkedő légterelő kifejezetten Osima Kazuja autóversenyző (Rookie Racing) kérésére került be a csomagba, így a versenysport igényeit maximálisan figyelembe vették. Az üzemanyagtartály alsó burkolatát pedig a Super Taikyu szériából emelték át, biztosítva ezzel a kiemelkedő teljesítményt és a megbízhatóságot.
Minden keréknél, az első kerékdobok mögött és a hátsó lökhárítóban elhelyezett nyílások segítik a kerékdobban felgyülemlett levegő eltávolítását. Ez a megoldás két szempontból is kiemelkedő fontosságú: egyrészt mérsékli a túlnyomást, ezzel megelőzve a káros légörvények létrejöttét, másrészt a zárt kerékdob "ejtőernyőként" működik, ami hozzájárul az autó lassításához. Bár ez a jelenség átlagos járműveknél elhanyagolható, egy versenycélú modell esetében minden részlet, még a legkisebb is, kulcsszerepet játszik a teljesítmény optimalizálásában.
Végül, de abszolút nem utolsósorban a GR Yaris megkapja a Tokióban bemutatott, állítható hátsó szárnyat, amelynek elsődleges lapja az aktuális használati körülményeknek megfelelő szögbe fordítható.
Az aero csomag a GR Yarishoz legkorábban idén ősszel válik elérhetővé.
Szigorúan véve nem mondható újdonságnak, azonban egy évvel ezelőtt csupán a versenypályákra tervezett RC modellekhez volt elérhető a függőleges kézifék. Ez a különleges eszköz nem annyira az autó megállítására szolgál, mint inkább a hátsó kerekek megcsúsztatásának elősegítésére, ezzel elindítva a driftet. Most viszont örömmel értesítjük a GR Yaris rajongóit, hogy ez a funkció immár az összes GR Yaris modellhez elérhetővé vált, így a civil autók világában is új dimenziókat nyitva.
Látványosan demonstrálva, hogy a legapróbb alkatrészekkel is lehet eredményt elérni, módosították azokat a csavarokat, amelyek a futómű egyes elemeit egymáshoz, illetve a karosszériához rögzítik. Az így létrejövő erősebb, merevebb kötések pontosabb visszajelzést és gyorsabb reakciókat tesznek lehetővé.
A mérnökök a lengéscsillapítók jellemzőit gondosan optimalizálták, míg Osima Kazuja szakértelme révén a kormányművet még precízebbé tették. Minden felszereltségi szinten tapasztalhatóak finomhangolások, de a legmarkánsabb változások a kimondottan sportos RZ verzió áthangolásában érhetők tetten.
A tavaly bemutatott, versenycélokra tervezett automata sebességváltó máris újabb fejlesztéseken esett át. Az új verzió mostantól képes magasabb fordulatszámon is visszakapcsolni az első fokozatra, amennyiben a kormányra szerelt váltófülekkel jelezzük ezt. Ezen kívül csökkentették a váltófül meghúzása és a váltás végrehajtása közötti időt, így a letiltási fordulatszám-tartomány közelében sokkal érzékenyebben reagál az erőátvitel.
A padlógázas gyorsítás során az automata váltó késlekedve vált fel, ha érzékeli, hogy emelkedőn haladunk. Ez egy apró, ám hasznos részlet. Ezen kívül az automata váltós modellek esetében a lábtámasz méretét is megnövelték, ami lehetővé teszi, hogy a bal láb stabilabban helyezkedjen el rajta.
A Gazoo Racing egyébként már most leszögezte, hogy folytatják a GR Yaris tökéletesítését, így belátható időn belül újabb fejlesztések várhatók.