Az MI-modellek már annyira kifinomultak és élethűek, hogy nehéz őket megkülönböztetni a valóságtól, sőt, a tökéletességük sokak számára lenyűgöző. Ezt a fejlődést leginkább a plasztikai ipar örömmel fogadhatja, hiszen új lehetőségeket kínál a digitális vi

Fedezd fel a brit Vogue legújabb számában megjelenő különleges Guess-hirdetést, amelyben lenyűgöző MI-modellek tündökölnek! A digitális világ és a divat találkozása új dimenziókat nyit meg, és Seraphinne Vallora szakértői elemzése révén betekintést nyerhetsz ennek a trendnek a hátterébe. Ne hagyd ki ezt az izgalmas újdonságot!
Egy mediterrán hangulatú környezeteben szőke nő támaszkodik a tengerkék falnak cikkcakkos maxiruhában, egy másikon virágos mini overálban ül egy csésze kávé mellett. A brit Vogue augusztusi számában látható kétoldalas Guess-hirdetésén a nőben nincs semmi különös: bőrhibáktól mentes, tökéletesen átlagos, szimmetrikus arcú szépség. Csak a hirdetés egyik sarkában lehet elolvasni az apró betűs feliratot, hogy a modellt mesterséges intelligencia segítségével hozták létre. Ez volt az első alkalom, hogy MI által generált modellt ábrázoló hirdetés szerepelt egy magazinban.
Azon túl, hogy újabb eszközzel sikerül esetleg megtéveszteni a naiv fogyasztókat, a Guess-reklám azt a kérdést is felveti: etikus-e tovább fokozni a divatvilág steril szépségideálját, ami eddig is éppen elég irreális volt? A BBC idézte például Sinead Bovell egykori modellt, aki öt éve Modell vagyok, és tudom, hogy a mesterséges intelligencia végül el fogja venni a munkámat címmel írt cikket. Bowell most azt nyilatkozta: az MI tartalmak mentálisan is jelentős károkat okozhatnak, mivel a lányok már most is egyre korábban végeztetnek magukon plasztikai műtéteket annak érdekében, hogy úgy nézzenek ki, mint a filterekkel ellátott fotókon.
Mostantól kezdve valóban olyan nőket fognak látni, akik teljesen mesterségesen jöttek létre.
Az MI-modellt kifejlesztő ügynökség alapítói eltérő véleményen vannak a felvetett kritikákkal kapcsolatban. Szerintük a Guess-kampány női szereplője nem tűnik elérhetetlen ideálnak, inkább "kifejezetten reális" megjelenésű, és egyébként is, a reklámok világában gyakran találkozunk olyan szupermodellekkel, akik a tökéletesség szimbólumai. Az általuk teremtett karakter semmiben sem áll távol ezektől a megszokott mintáktól.
A Guess legújabb hirdetésének virtuális modellje a brit Seraphinne Vallora ügynökség által készült. A vállalkozást két 25 éves londoni építészhallgató, Valentina Gonzalez és Andreea Petrescu hozta létre. A BBC-nek adott interjújukban elmondták, hogy Paul Marciano, a Guess egyik tulajdonosa, közvetlenül az Instagramon kereste meg őket, és felkérte őket, hogy a márka nyári kampányához készítsenek egy mesterséges intelligencia által generált modellt. Az első lépésként tíz különböző modellvázlatot mutattak be Marcianónak, aki végül egy barna és egy szőke modellt választott ki, amelyeket aztán a továbbiakban kidolgoztak.
Gonzalez és Petrescu bevallásuk szerint egy piaci rést felfedezve hozták létre MI design-marketing ügynökségüket, ahol mesterséges intelligencia felhasználásával állítanak elő fotorealisztikus képeket és videókampányokat. A legfontosabb szolgáltatásukat az MI-modellek, azaz a "nem létező, mesterséges nők" létrehozása jelenti.
A fiatal vállalkozók véleménye szerint téveszme az a nézet, miszerint a mesterséges intelligencia által végzett képgenerálás csupán egyszerű feladat lenne. Valójában egy rendkívül összetett és időigényes folyamatról van szó. Cégükben öt szakember dolgozik az MI-modelleken, akik az ötlet kezdeti fázisától egészen a végtermék megvalósításáig akár egy hónapig is elmélyülten foglalkozhatnak egy-egy modellel. Az alkotásukért cserébe pedig nem kis összeget kérnek: egy mesterséges intelligenciával készült modell ára akár milliós nagyságrendű angol font is lehet, ami forintban több százmilliót jelent.
A Vogue College tavaly öt pontban szedte össze, a mesterséges intelligencia várhatóan hogyan befolyásolja majd a divatipart. A cikk elsőként a fenntarthatósággal kapcsolatos pozitív hatásait említette, a mesterséges intelligencia ugyanis pontosabb adatokat szolgáltathat a közismerten környezetszennyező ágazatról. Másrészt az online kereskedelemben nagy előnyt jelenthet a kiterjesztett valóság alkalmazása, mivel a vásárlók virtuálisan fel tudják próbálni a ruhákat vásárlás előtt. Emellett a divatmárkák a nagy mennyiségű adatok és képek elemzésével könnyebben felismerik majd a trendeket, valamint pontosabban megjósolják a vásárlói preferenciákat is. Végül a generatív mesterséges intelligencia izgalmasabb kommunikációs és művészeti kifejezési eszközöket hoz létre - ezek közé tartozhat a virtuális modellek elterjedése is.
A Vogue Italia már 2023 májusában az amerikai szupermodell, Bella Hadidról közölt olyan címlapfotót, amely alapját egy valós fotó adta, amit aztán egy mesterséges intelligencia-művész a DALL-E képgenerátor segítségével alakított át. A módszerrel hamarosan a magyar magazinok is kísérletezni kezdtek, pár hónap múlva a Marie Claire digitális lapszámának címlapján jelent meg Csobot Adél énekesnő MI-verziója. Csobotról először szintén valódi stúdiófotókat készítettek, majd bedobták azokat a Midjourney-be, végül a szerkesztőség azt az MI-képváltozatot választotta, amit szerintük "akár ők is fotózhattak volna". 2024 júniusában a portugál Vogue címlapjára már egy teljes egészében MI által generált címlapfotó került.
Természetesen a marketing világ is felfedezte az új technológia lehetőségeit. A Dove tavalyi reklámkampányában azonban éppen a mesterséges intelligencia által generált előítéletekre kívánták felhívni a figyelmet. Egy képgenerátort arra kértek, hogy alkossa meg "a világ legszebb nőjét". Az eredmény: egy sor gyakorlatilag megkülönböztethetetlen fiatal, vékony, szőke hajú, kék szemű női alak. Olyan karakterek, amilyenek a Guess MI-modeljei is.
Ehhez viszonyítva a világ első digitális modellje, akit 2018-ban CGI-technológia segítségével hozott létre egy brit divatfotós, egy színes bőrű karakter volt. Shudu Gram, a képzelet szüleménye, Dél-Afrikából származik, és modellkarrierje csúcsát egy Balmain-kampány és egy Vogue-cikk révén érte el.
Ezért is nevezik sokan visszalépésnek a Guess reklámjában szereplő idealizált női képet, amelyet a közösségi médiában is rengetegen bíráltak. Egyesek arra hívták fel a figyelmet, hogy a szépséggel kapcsolatos elvárások már eddig is túlzottan irreálisak voltak, most pedig itt van az MI, hogy még inkább megnehezítse a helyzetet. Ezzel a fajta ábrázolással még a professzionális modellek is nehezen tudnak versenyezni.
A BBC is hangsúlyozza, hogy a 2010-es évek folyamán a divatipar jelentős lépéseket tett a sokszínűség és a befogadás irányába. Ekkor láthattuk Valentina Sampaio-t, az első nyíltan transznemű modellt, a Victoria's Secret kifutóján, valamint Halima Aden-t, az első hidzsábot viselő modellt, aki világszerte ismertté vált. Emellett számos márka kezdett el plus size modellek alkalmazásába, ami szintén fontos előrelépésnek számított. Azonban, ahogy arról korábbi írásunkban is beszámoltunk, a testpozitív szemlélet mára szinte eltűnt a kifutókról, és a bemutatókat ismét az ultravékony modellek uralják. Ráadásul a mesterséges intelligenciával létrehozott, hibátlan alkatú modellek megjelenése sokak számára újabb akadályt jelent a valódi sokszínűség előmozdítása terén.
A brit sajtóban megjelent hírek szerint a Guess legújabb reklámkampányáról Felicity Hayward, a plus size modellek egyik kiemelkedő alakja is véleményt formált. A modell éles kritikájában "lustának és olcsónak" titulálta a mesterséges intelligencia által generált modellek alkalmazását. Hayward meggyőződése szerint a Guess nem csupán a modern technológia iránti érdeklődés miatt döntött az MI-modellek mellett; szerinte a márka célja az volt, hogy a reklámmal ingyenes figyelmet generáljon, miközben költségeit is csökkenti.
A Seraphinne Vallora alapító párosa azért azt elismerte, hogy az Instagram-oldalukon található MI-fotók nem mutatnak túl nagy sokszínűséget, de ezt azzal magyarázták, hogy ha próbálnak is diverzebbek lenni, a változatos bőrszínekre a felhasználók nem reagálnak. Márpedig ők vállalkozók, így olyan képeket használnak, amelyek aktivitást váltanak ki a követők között, ami aztán ügyfeleket hoz nekik. Plus size MI-nők létrehozásával pedig azért nem kísérleteznek, mert szerintük "a technológia még nem elég fejlett ehhez"