Az Egyesült Államok jelentős vámokat alkalmaz az autóalkatrészekre, ami komoly hatással van a piacra és a gyártásra.


Az Egyesült Államokba behozott járművekre április 3-ától 25%-os vámot vezettek be, ám a következő hónapban újabb változások várhatóak: ezúttal az autóalkatrészek kerülnek a vámok hatálya alá, és szinte minden jelentős komponens érintett lesz.

A Reuters elemzése szerint Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos, import autókra és autó-alkatrészekre vonatkozó vámja évente több mint 460 milliárd dollár értékű gépjármű- és autóalkatrész-importot fedez majd.

A vám a kihirdetésekor közel 150 autóalkatrész-kategóriát tartalmazott, amelyek után május 3-tól kezdődően kell vámot fizetni, egy hónappal azután, hogy aktiválták a kész autókra vonatkozó tarifákat.

A májustól életbe lépő vámok széles spektrumot ölelnek fel, számos alkatrészre vonatkozva. Az amerikai kormány által nyilvánosságra hozott listán szerepelnek olyan kulcsfontosságú elemek, mint a motorok, sebességváltók és lítium-ion akkumulátorok. Emellett megtalálhatók rajta olyan költséghatékony alkatrészek is, mint a gumiabroncsok, lengéscsillapítók, vezetékek és féktömlők.

Sőt, a listán szerepelnek az autóipari számítógépek is, beleértve a laptopokat és az asztali számítógépeket és a lemezmeghajtókat is. Az Egyesült Államok teljes jármű- és alkatrészimportja e kategória nélkül 459,6 milliárd dollár volt 2024-ben. Az autóipari számítógépek értéke - amelyek minden modern személygépkocsi és teherautó alapvető alkotóelemei -, még nem határozható meg pontosan, mert az autóipari számítógépekre nincs külön tarifakód.

Az alkatrészlista, valamint az importtermékekre vonatkozó vámok május 3-i ütemezését éppen azelőtt hozták nyilvánosságra, hogy Trump bejelentette volna az összes amerikai importra kivetett 10 százalékos alapvámot. Az Egyesült Államok több országot is magasabb vámokkal sújt, hogy kompenzálja a nem vámjellegű kereskedelmi költségeket. Fontos megjegyezni, hogy az újonnan bevezetett vámok az autókra nem vonatkoznak, csupán a korábban már bejelentett 25 százalékos tarifák maradnak érvényben.

A közlemény alapján az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada közötti megállapodás származási szabályai szerint a járművek importálói csupán a megrendelés olyan része után kötelesek 25%-os vámot fizetni, amely nem az Egyesült Államokból származik.

Related posts